PLA D'EMPRESA

DEFINICIÓ



El Pla d'Empresa és l'anàlisi provisional de les diferents àrees de la
empresa : màrqueting,producció,recursos humans,inversions,econòmic, financer i jurídic i institucional.
També examina la viabilitat tècnica, econòmica i financera del mateix i desenvolupa tots els procediments i estratègies necessàries per convertir l'esmentada oportunitat en un projecte empresarial concret .

És una eina imprescindible quan es vol posar en marxa un projecte empresarial , sigui quina sigui l'experiència professional del promotor o promotors i la dimensió del projecte .

ÍNDEX


1. Projecte i Objectius.
a. la Idea
b. Per què?
c. Els Promotors.
d. Missió.
i. objectius
2. Producte i Mercat
a. Productes: Visió General.
b. Punts Forts i Avantatges.
c. El client.
d. Targets.
i. El Mercat Potencial.
f. Claus de Futur.
3. Competitivitat.
a. La Competència.
b. Principals competidors.
c. Anàlisi comparativa.
d. Competitivitat: Anàlisi.
4. Pla de Màrqueting
a. DAFO
b. Política de Producte.
c. Política de Servei i Atenció al client.
d. Política de Preus.
i. Política de Promocions i descomptes.
f. Comunicació.
g. Publicitat i Promoció.
h. Pla d'Accions de Màrqueting.
i. Estimacions de Venda.
5. Pla de Vendes.
a. Estratègia de Vendes.
b. Força de Vendes.
c. Condicions de Venda.
d. Canals de Distribució.
i. Pla de Vendes anual.
f. Estimacions de Venda.
6. Recursos Humans
a. Organització Funcional.
b. Condicions de treball i remuneratives.

GUIÓ DE PLA D'EMPRESA

1- Definició  del producte o servei (descripció, desenvolupament futurs)
  • Un producte és el resultat d'un esforç creador que té un conjunt d'atributs tangibles i intangibles ( presència, color , preu , qualitat , marca , serveis i la reputació del venedor ) els quals són percebuts pels seus compradors ( reals i potencials ) com capaços de satisfer les seves necessitats o desitjos . per tant, un producte pot ser un bé ( una guitarra ) , un servei ( un examen mèdic ) , una idea ( els passos per deixar de fumar ) , una persona ( un polític ) o un lloc ( platges paradisíaques per vacacionar ) , i existeix per 1) propòsits d'intercanvi ,  la satisfacció de necessitats o desitjos i 3 ) per coadjuvar a l'assoliment d'objectius d'una organització lucrativa o no lucrativa ) .
    
2- Pla de màrqueting
  • El pla de màrqueting és l'eina bàsica de gestió que ha d'utilitzar tota empresa orientada al mercat que vulgui ser competitiva .
    
  1. En màrqueting , com en qualsevol altra activitat gerencial , tota acció que s'executa sense la deguda planificació suposa almenys un alt risc de fracàs o ampli malbaratament de recursos i esforços. 
    

  • El pla de màrqueting proporciona una visió clara de l'objectiu final i del que es vol aconseguir en el camí cap a la meta , alhora informa amb detall de la situació i posicionament en els quals ens trobem , marcant-nos les etapes que s'han de cobrir per a la seva consecució. Té l'avantatge afegit que la recopilació i elaboració de dades necessàries per realitzar aquest pla permet calcular quant es trigarà a cobrir cada etapa , donant-nos així una idea clara del temps que hem d'emprar per a això, quin personal hem de destinar per assolir la consecució dels objectius i de quins recursos econòmics hem de disposar .
    

  • Sense un pla de màrqueting mai sabrem com hem assolit els resultats de la nostra empresa ,i per tant , estarem exposats a les convulsions del mercat .
    

  • Actualment , s'està començant a valorar a Espanya , sobretot a les pimes , els beneficis que li suposen a l'empresa el comptar amb un pla de màrqueting . Els ràpids canvis que es produeixen en el mercat i l'arribada de les noves tecnologies estan obligant a realitzar-lo de forma més aviat forçada ; serà amb el transcurs del temps quan ens adonem de les múltiples avantatges que produeix la planificació lògica i estructurada de les diferents variables del màrqueting .
    
3-Anàlisi del mercat.

L'anàlisi del mercat és una eina que serveix per obtenir i analitzar la informació del mercat , de forma que puguem establir les estratègies adequades. En funció d'ella, iniciar l'activitat empresarial i introduir-nos en aquest mercat .

Anàlisi de l'entorn i del Sector
Estat actual del mercat ( sector en auge , decadència , iniciant el seu creixement , nou ... )Organització del mercat : canals de distribució habituals , marges de venta , usos comercials.

4-Política comercial (preu, producte, distribucció i comunicació)
El preu: la política de preus de la nostra empresa s'adaptarà a les característiques del producte o servei que elaborem i a l'estratègia que segueix la nostra competència.
A l'hora de parlar de preus, cal diferenciar entre preu real i preu psicològic. El preu real
és el que se li assigna a un producte o servei després de calcular els costos de producció i el marge de guany per a l'empresa, tenint en compte el preu que ha marcat la competència; en canvi, el preu psicològic ho estableixen els clients, basant-se en sensacions.
L'estratègia de preus vindrà ben definida en el Pla de Màrqueting. 


La comunicació: les accions comunicatives que portarem a terme per donar a conèixer el nostre producte o servei i crear una imatge de marca al client, influiran notablement en el moment de l'elecció d'un producte o un altre. Sobretot en casos en què no hi ha una diferenciació clara de la competència, les accions de comunicació juguen un paper molt important.
Les estratègies de comunicació confereixen una imatge de marca i de producte en la ment dels nostresclients potencials, destacant els seus avantatges i en alguns casos, afegint valors psicològics, que generen noves necessitats . 
Hi ha molts mitjans per plantejar la nostra estratègia publicitària (revistes, diaris, ràdio, televisió,Internet, promoció en el lloc de vendes, fullets, catàlegs, espais en mobiliari públic commarquesines, etc.). Per triar el
que més ens convé per promocionar, hem d'estudiar algunes dades com quin és el més
adequat per al missatge que vull transmetre, quin percentatge d'eficàcia té, quin percentatge deimpacte arriba (a quantes persones arriba) i quina inversió exigeix o en quin termini de temps s'assoliranels objectius desitjats.

La distribució: aquest aspecte del projecte pot ajudar també a establir una diferenciació de el nostre produte o servei en el mercat, segons el model que escollim:
- Distribució extensiva: a tot tipus de comerços, sense discriminació;
- Distribució intensiva: tan sols en punts de venda del mateix sector;
- Distribució exclusiva.

Depenent del tipus de producte que oferim i dels nostres objectius comercials, hem de decidirsi anem a fer una venda directa o per mitjà d'intermediaris, i quins seran els nostres canals de distribució (venda a l'engròs i al detall, magatzemista, distribuïdors, vendes per correu, etc.
5-Pla d'operacions (localització, procés de producció, necessitats de recursos, organització)
El Pla d'Operacions resumeix tots els aspectes tècnics i organitzatius que concerneixen a l'elaboració dels productes oa la prestació dels serveis. Conté quatre parts productes o serveis, processos, programa de producció i aprovisionament i gestió d'existències.

1.- Desenvolupament del producte. Es realitza una descripció tècnica detallada del producte / servei, especificant les característiques fonamentals i la manera en ús del mateix, en cas que sigui necessari aquest detall. Al costat d'això, menció per a les patents amb les que es protegeix el producte / servei a desenvolupar, o bé assenyalar la concessió administrativa, si és necessari.

 

En aquest apartat s'ha de fer esment a:

- Recursos materials.- infraestructura i matèries primeres necessàries en el procés de fabricació del producte o per a la prestació del servei.

- Recursos humans.- personal necessari i el seu grau d'implicació en el procés productiu, la qual cosa servirà per determinar si el seu salari és cost directe o indirecte del producte. També determinar l'estructura organitzativa del departament, la seva organització interna, descripció de les funcions de cada lloc i perfil requerit en cada cas.

- Processos.- descripció detallada del procés productiu.

- Plans de control de qualitat.- determinar com es va a realitzar el control i quines mesures correctores aplicar en cada cas, excepte desviacions de força major no concretades.

Plans de Prevenció de Riscos

- Plans de Qualitat mediambiental

És interessant distingir, en l'explicació del procés productiu, si la fabricació del producte és original per part de l'empresa o bé, si es realitza. En cas de ser un procés nou, indicar minuciosament els passos a realitzar, així com la utilització de noves tecnologies per a la innovació, les quals podrien crear avantatges competitius sobre els competidors. Si el procés productiu és conegut, assenyalar les millores que es desenvoluparan per aconseguir diferenciar-se de la competència.

2.- Aprovisionament. Es recullen i assenyalen totes les dades d'interès respecte al sistema d'aprovisionament de les matèries primeres i les principals necessitats de l'empresa en aquest context. Per tant, incloure l'àrea de l'empresa que s'encarregarà d'aquest apartat, les seves funcions, composició i política a seguir. I després d'això, compondre una base de dades dels proveïdors, en què, a més de les dades identificatives a nivell comercial i fiscal, s'incloguin productes, preus, localització, logística, terminis de lliurament i cobrament, volums de negoci, relacions amb la competència i qualsevol altre aspecte que es pugui considerar d'interès en funció del sector de l'empresa.


3.- Costos operatius. Amb la informació anterior, que ha de permetre el desglossament de costos associats de manera directa o indirecta a un producte, determinar els costos operatius.

4.- Emmagatzematge i logística de distribució. Descriure la gestió del magatzem, la seva estructura i organització interna (descripció de les responsabilitats i funcions de cada lloc), el període de temps que pot estar una mercaderia en magatzem i els costos d'oportunitat que pogués haver-hi. Si l'empresa és comercial, la gestió d'estoc és de vital importància. En cas de control informàtic, detallar el programari a emprar i les seves característiques. Pel que fa a logística, indicar sistemes de lliurament de la mercaderia, és a dir, volums, termini, recorregut, horaris, ...

5.- Servei post-venda. Definir clarament els serveis que s'inclouen en aquest apartat per mantenir en perfecte estat el producte / servei ofert per l'empresa. Suposa un valor afegit per a l'empresa, atorga fiabilitat i confiança davant els clients, ia més genera considerables beneficis.

6.- Sistemes de planificació i control. Cada departament realitzarà una previsió (vegeu d'unitats produïdes, matèries primeres, emmagatzematge o repartiment, per exemple), que compararà amb les dades reals al final del període. En cas d'existir desviacions, aquestes s'han de mesurar, valorar la seva importància, causes i efectes en els resultats, així com establir les mesures correctores que es considerin oportunes
6- Pla d'organització

Un altre dels aspectes a concretar en el pla d'empresa, són els elements que permeten decidir on localitzar l'empresa, amb una visió a llarg termini, tenint en compte les possibilitats d'expansió i de creixement.

La ubicació geogràfica afectarà a l'estructura de costos, en funció a la distància de les fonts d'aprovisionament i dels mercats, sent important buscar un equilibri entre els costos d'aprovisionament i els de comercialització, a més de valorar altres factors com ara el preu de els locals i del sòl, els espais lliures als polígons industrials, la dotacions d'infraestructura, ...

També és important aconseguir i escollir la maquinària que s'adapti millor a les necessitats del procés productiu, tenint en compte factres com els costos inicials i de manteniment, la vida útil, la capacidadde producció, les necessitats de personal qualificat i la seva formació específica o el disseny de la instal·lació requerida. En aquest sentit, la disposició en planta dels diferents equips (màquines i eines) que han de ser utilitzades en el procés, deu situars ede manera que minimitzi el cost de producció i s'optimitzi la utilizaciondel espai disponible.



7-Pla econòmic (inversió/finançament, pla d'explotació provisiol, pla de tresoreria)
El Pla economicofinancer ha de recollir tota la informació de caràcter econòmic i financer referent al projecte, per determinar la seva viabilitat econòmica. Es tracta d'analitzar, partint de l'estudi realitzat a la resta dels plans específics d'aquest document empresarial, si el projecte reuneix la rendibilitat, solvència i liquiditat necessàries per fer-ho.

Es tracta en definitiva d'establir un possible model de desenvolupament econòmic-financer. Per a això, s'ha optat per utilitzar l'estructura formal de la legislació comptable vigent. Això facilitarà la lectura per part de qualsevol lector, així com el posterior contrast d'aquest Pla amb la comptabilitat del projecte.

El Pla econòmic-financer és de vital importància a l'hora de demanar finançament, ja que haurà de demostrar que el negoci és viable i que generarà fons suficients per reintegrar el deute i satisfer els interessos del finançament.
El procés de planificació econòmica-financera permetrà elaborar els comptes previsionals de l'empresa.

S'ha fixat un marc temporal de cinc anys per a aquest estudi, ja que un període menor oferiria una visió temporal massa reduïda, i un període més no donaria dades massa fiables per a períodes posteriors alquinto any.

El pressupost de vendes és l'origen de tot el procés de planificació econòmica financera, ja que reflectirà els objectius de vendes fixat sen el pla de màrqueting, expressats en unitats venudes i preu de venda.

Tot el procés de planificació econòmica financera descansarà sobre les previsions de vendes. Segons les previsions de vendes que es realitzen per als primers anys del negoci, variaran els ingressos, les despeses i caldrà dimensionar la capacitat productiva del negoci.

Per això, és important ser prudents en les previsions i fins una mica pessimistes, ja que una de les principals causes de fracàs dels emprenedors és fer estimacions de vendes excessivament optimistes.

Donada la seva notable influència en el procés de planificació financera és recomanable que la previsió de vendes es realitzi durant el primer any d'activitat mes a mes.




8-Forma jurídica

Una de les primeres coses que ha de fer qui decideix afrontar una activitat empresarial, és decidir quina és la forma legal adequada per al desenvolupament de la mateixa.

Qüestions com els límits de la responsabilitat, el compromís dels béns previs a l'inici de l'activitat, la fiscalitat del negoci, el compliment del major o menor nombre de requisits, la necessitat de finançament extern, etc., són tots ells factors que han tenir en compte a l'hora d'aquesta elecció.

L'estructura legal de l'empresa es pot categoritzar, bàsicament, en dos grans grups:
Persona física, que es caracteritza perquè l'empresari assumeix el risc directament i dirigeix l'empresa, no hi ha diferències entre el patrimoni social i individual, la qual cosa suposa una responsabilitat il·limitada.
Persona jurídica, en la qual el patrimoni de la societat es diferencia de l'individual, quedant limitada la responsabilitat de l'empresari davant aterceros a l'aportació de capital.
El quadre adjunt resumeix les principals característiques de les diferents formes jurídiques que pot adoptar l'empresa:

FORMANº SOCIOSCAPITAL MÍNIMORESPONSABILIDAD
Empresari Individual 1 No existeix mínim Il·limitada
Comunitat de Béns 2 o més No existeix mínim Il·limitada mancomunada
Societat Col·lectiva 2 o més No existeix mínim Il·limitada solidària
Societat Limitada, S.L. De 1 a 50 3.005,06 € Limitada per aportació
Soc. Limitada laboral, S.L.L. De 1 a 50 3.005,06 € Limitada per aportació
Soc. Limitada Nova Empresa, S.L.N.E. D'1 a 5 3.012,00 € Limitada per aportació
Soc. Anònima, S.A. Mínim 3 60.101.21 € Limitada per aportació
Soc. Anònima Laboral, S.A.L. Mínim 3 60.101.21 € Limitada per aportació
Soc. Cooperativa Mínim 3 € 3.000 Limitada solidària

La Societat Limitada Nova Empresa, SLNE, és una especialitat de les societats limitades, especialment pensada per a emprenedors i autònoms que vulguin expandir o consolidar la seva activitat.

Un avantatge d'aquest tipus de societat és que es pot constituir en un termini de 48 hores, podent-se realitzar els tràmits per via telemàtica, medianteel document únic electrònic (DUE), que permet la reducció delnúmero de tràmits administratius i del nombre de visites a administracions , notaris, etc.

El nombre de socis màxim que pot haver és de cinc, havent de ser persones físiques.

El capital no pot ser inferior a 3.012 euros, ni superior a 120.202 euros. En tot cas, la xifra de capital mínim de 3.012 euros, només podrà estar composta per aportacions dineràries.

És obligatori que els administradors de la Societat (que poden ser un o diversos) siguin socis de la SLNE, i la raó social estarà formada pels dos cognoms i el nom d'un dels socis fundadors seguits d'un codi alfanumèric costat de la indicació "Societat Limitada Nova Empresa" o la seva abreviatura "SLNE".

Si amb posterioritat, el soci el nom i cognoms figuren en la denominació social, perdés aquesta condició, haurà de modificar la denominació de manera que estigui formada pel nom i cognoms d'un dels socis. Més enllà d'aquesta informació necessària, els criteris a considerar per optarpor una o altra forma jurídica són, entre altres, els següents:
El nombre de promotors.
La mida de l'empresa.
La responsabilitat que els promotors estan disposats a assumir.
Les necessitats de finançament.
El tractament fiscal.
El tipus d'activitat.
La forma d'empresari individual suposa assumir la gestió i administració directa, ja que no hi ha forma jurídica que s'interposi entre la societat i l'empresari. El risc és també el més alt que pot tancar una forma societària: patrimoni personal i social es confonen en un. Amb aquests principis, la figura de l'empresari privat no resulta el tipus de societat més aconsellable, però tot depèn de cada cas en concret.

En el cas de petites i mitjanes empreses, el més aconsellable és la societat limitada.

La seva tipologia pot ser interessant per a aquelles societats que no es plantegin anar a finançament públic, que pretenguin mantenir una estructurade socis familiar o tancada i que persegueixin els mínims costos en la gestió. També serà interessant per a aquelles societats que prevegin la realització d'aportacions no dineràries.

PLA DE CARRERA

Són els esdeveniments relacionats amb la teva formació i experiència,dirigits a aconseguir desenvolupar-te millor en el teu objectiu professional. 

Coses que cal tindre en compte:


-Les teves competències: les habilitats que tens ,com més formació més oportunitats per triar la professió i el lloc de treball que tindràs.


-El temps que li vols dedicar: quant de temps estàs disposat a emprar a conèixer bé la teva professió


-L'esforç: fins a on estàs disposat a esforçar-te per ser bo en el que t'agrada fer.


FORMACIÓ INICIAL

El primer punt que veurem és el tipus de formació al qual pots accedir,una vegada que acabis els estudis d'educació secundària.


SEGUIR EL SISTEMA EDUCATIU A TRAVÉS DEL BATXILLERAT:

  • ARTS:

    - Via arts plàstiques, imatge i disseny.

    -Via d'arts escèniques,música i dansa.


  • CIÈNCIA I TECNOLOGIA

  • HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALS


Desprès podràs triar entre seguir per l'ensenyament univesitari, pels cicles formatius de grau superior o per sortir del sistema educatiu.